Sain taas
kerran hyvän tilaisuuden opiskella rauhallisuutta, myötätuntoa ja kärsimyksen kohtaamista. Mummolla oli
mennyt suihkun viemäri tukkoon. Ärtymys oli suuri, kuinka tällaista yhtä äkkiä
hänelle tapahtuu. Tapahtumalle piti löytää joku välitön syy, miksi nyt, miksi
minulle.
Ei auttanut
selitykset. Ei tämä ole mikään ihmeellinen yllättävä tapahtuma. Elämässä
tapahtuu koko ajan kaikenlaista. Suihkun viemäriä ei ole kunnolla puhdistettu
yli kymmeneen vuoteen. Sinä aikana sinne oli ehtinyt kertyä todella paljon
hiuksia. Ei tukkeutuminen tapahtunut yllättäen. Tukkeutuminen oli pitkän
kehityksen tulos. Ihminen vain on sokea tällaiselle vähitellen tapahtuvalle
kehitykselle, kaikissa asioissa. Seuraamme nyt esimerkiksi televisiosta
jatkokertomusta Euroopan finanssikriisistä, joka on päättäjille tullut
yllättäen.
Aivot
toimivat automaattiohjauksella ja havahtuvat vasta kun jotain yllättävää
tapahtuu. Aivot vastaanottavat aistielimiltä tulvivaa informaatiota ja
muuttavat sen subjektiiviseksi maailmaksi. Hylkäämme helposti ne heikot
signaalit, jotka kertovat että asiat ovat muuttumassa. Mummolla vesi on jo
kauan vaunut hyvin hitaasti pois lattialta. Kreikan ongelmat ovat olleet
tiedossa ainakin siitä asti kun pari vuotta sitten virallisesti selvisi, että
Kreikka on käyttänyt hyvin luovaa kirjanpitoa kertoessaan asioistaan.
Muistelin
Dalai Laman ajatuksia kärsimyksen kohtaamisesta. Muistaakseni hän kirjoitti
suunnilleen tähän tyyliin. Kun hyväksyy, että kärsimys on osa ihmisen jokapäiväistä
olemassaoloa, voi alkaa tutkia mitkä tekijät normaalisti saavat aikaan
tyytymättömyyden ja sisäisen onnettomuuden tunteen. ”Minulle henkilökohtaisesti
vahvin ja tehokkain harjoitus kärsimysten sietämiseen on kärsimyksen näkeminen
ja sen ymmärtäminen normaalin elämän perimmäiseksi luonnoksi.” Se miten ihminen
suhtautuu kärsimykseen, vaikuttaa hyvin paljon hänen tapaansa kokea elämä
yleensä. Perusnäkemys, että kärsimys on pahasta ja torjuttava keinolla millä
tahansa ja että se on jossakin mielessä epäonnistumisen merkki, aiheuttaa
huomattavaa psyykkistä ahdistusta ja sietokyvyn puutetta vaikeuksien ilmaantuessa.
Ilman jonkinasteista omien kärsimysten sietämistä elämä muuttuu kurjaksi kuin
huonosti nukuttu yö.
Kärsimyksen
ajattelu Buddhalaisuudessa on niin tärkeää siksi, että siitä on mahdollista
päästä eroon. Poistamalla kärsimyksen syyt on mahdollista saavuttaa vapauden
tila, joka on vapaa kärsimyksistä. Tämä onnistuu poistamalla kärsimyksen
juurisyyt – tietämättömyys, halu ja viha. Esim. tietämättömyys viittaa oman
itsen ja koko ilmiömaailman luonteen perusteelliseen ymmärrykseen.
Jos pidämme
kärsimystä luonnottomana asiana, alamme helposti hakea syyllistä
kärsimykseemme. Jos olen onneton, minun pitää olla jonkun tai jonkin uhri –
tämä käsitys on länsimaissa liian yleinen. Syyllinen on esim. yhteiskunta,
koululaitos, koti, aviopuoliso, työnantaja. Toinen mahdollisuus on hakea
syyllistä sisältä, minussa on jokin vika, tauti, geenivirhe. Tämä on takuuvarma
onnettoman elämän resepti ja heikentää itsetuntoa.
Se kärsiikö
ihminen jostakin vai ei, riippuu suuressa määrin siitä, miten hän itse
kyseisessä tilanteessa reagoi. Esim. jos saa kuulla, että joku on puhunut pahaa
selän takana. Jos reagoi tähän negatiiviseen asiaan, loukkaantumalla tai
suuttumalla, silloin itse tuhoaa oman mielenrauhansa. Jos taas itsetunto on
kunnossa, sinun ei tarvitse loukkaantua ja suuttua. Usein me myös lisäämme
tuntemaamme kipua ja kärsimystä loukkaantumalla liian herkästi, reagoimalla
pikkuasioihin liian vakavasti, ja toisinaan sillä, että suhtaudumme asioihin
liian henkilökohtaisesti …
Elämä on
muutosta – kaikki on tilapäistä. Jos kieltäydymme hyväksymästä
tätä tosiasiaa ja vastustamme elämän muutoksia, me pitkitämme omaa
kärsimystämme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti