Viikon mietelause

Ongelman ydin ei ole siinä, mitä sinulle tapahtuu, vaan siinä, mitä sinä siitä ajattelet ja mitä teet sen suhteen.

tiistai 24. huhtikuuta 2012

Opetuksen tulevaisuus - virtuaaliope


Opetuksessa on nyt nähtävissä maailmalla todellista kehitystä. Erinomaisena esimerkkinä kehityksestä on Khan Academy, josta myös Helsingin Sanomat kirjoitti tänään. Koko maailman virtuaali-Cygnaeus

Salman Khanilla oli ongelma, hänen piti opettaa useille sukulaislapsille matematiikkaa etäopetuksena, eikä aika ja aikataulut tahtoneet sopia. Khan ratkaisi asian nauhoittamalla opetuksen lasten nähtäville Youtubeen, jossa he saattoivat perehtyä asiaan silloin kun heille sopi. 

Khan academy

Salman Khan käyttää videoissa tekniikkaa, jossa hän piirtää taululle kaavat ja ratkaisut ja samalla kertoo mitä tapahtuu - aivan kuten matematiikan opettajat ennen muinoin tekivät. Nyt kaikki vain tapahtuu virtuaalisesti. Kun lapset olivat saaneet opiskella virtuaalisesti, he tunnustivat, että pitävät virtuaali-Salmanista enemmän kuin aidosta Salmanista. Tämä herätti Salman Khanin tajuamaan, että virtuaalinen omatahtinen, omaehtoinen opiskelu oli lapsista paljon hauskempaa kuin opettajan johdolla tapahtuva opetus.

Kun oppilas saa kelata videoita omaan tahtiinsa, hän on vapaa käyttämään aikaansa juuri hänelle sopivalla tavalla. Näin oppilaalla on hyvät mahdollisuudet päästä opiskelussa flow tilaan, joka on optimaalinen oppimisen kannalta. Oppilas on myös vapaa opettajan ja muiden oppilaiden hoputuksesta ja kommenteista, jotka usein laskevat motivaatiota ja oppimista. Virtuaaliope on aina yhtä iloinen ja kannustava, vaikka hän toistaisi saman asian kuinka monta kertaa tahansa.
Tästä sukulaislapsille annetusta matematiikan videotukiopetuksesta on syntynyt eräs hätkähdyttävimmistä opetusalan nykyilmiöistä: Khan Akademy. Khan Akademyn sivuilla on nyt yli 3100 oppituntia, pääasiassa matematiikka mutta vähitellen yhä enemmän myös muuta opetusta. Akatemiasta on ladattu yli 140 miljoonaa oppituntia. 

Opettajia ja ohjaajia varten on kehitetty tilastointi ja grafiikka joka kertoo tarkasti mitä oppilas on tehnyt ja miten hän on missäkin asiassa edistynyt. Näin opettaja tietää mitkä asiat oppilas osaa ja missä asioissa hänellä on ongelmia, näin opettaja voi oikeasti auttaa oppilasta. Oppilaat voivat toimia toistensa tukioppilaina sen mukaan, minkä asian he ovat omaksuneet hyvin.

Kouluissa opetus on käännetty nykyisestä päinvastaiseksi. Oppilaat opiskelevat uudet asiat kotona ja koulussa voidaan tehdä tehtäviä ja hyödyntää sosiaalista yhdessäoloa. Nyt opettaja voi oikeasti olla oppilaan kanssa – kiertää luokassa. 


opettaja kohtaa oppilaan

Khan Akademyllä on tilastoja hämmästyttävästä kehityksestä, joka oppilaissa tapahtuu - nykyopetuksella lahjattomaksi todetusta huonosta oppilaasta voi kasvaa huippuoppilas kun hän saa hieman lisää aikaa kypsyä. 

lahjattomasta huipuksi
Lahjoitusvaroin pyörivän Khan akatemian huikea tavoite on olla ilmainen huippuluokan koulu, jossa kuka tahansa voi opiskella mitä tahansa. Muun muassa Bill Gates ja Google ovat tukeneet Khan akatemiaa.

Oppiminen nousee huikealle tasolle kun opiskelun ilo voidaan säilyttää oppilaissa. Opettajan tehtävä muuttuu oppilaan tukijaksi, innostajaksi motivoijaksi.

Minulla on parhaat koulumuistot siitä kun opetin muille oppilaille matematiikkaa. Yritin keksiä keinoja selittää toiselle asia niin että hän oivaltaisi mistä jossain laskussa on kysymys. Tukioppilas oppii muita opettaessaan vähintään yhtä paljon kuin se jolle opetetaan – asian ymmärtäminen syvene kun sen kertoo muilla niin, että myös he ymmärtävät asian.

Khan Akademyyn kannattaa tutustua myös sinun www.khanacademy.org –  se on opetuksen tulevaisuus.
Huolestuttavaa on se, että opetusta ei muiden maiden tapaan ole vielä käännetty suomeksi. Onko siitä edes suunnitelmia?

Toinen toimiva keino saada hyviä tuloksia matematiikan oppimisessa on KIPP akatemia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti