Opetuksessa on nyt nähtävissä maailmalla
todellista kehitystä. Erinomaisena esimerkkinä kehityksestä on Khan Academy, josta
myös Helsingin Sanomat kirjoitti tänään. Koko maailman virtuaali-Cygnaeus
Salman Khanilla oli ongelma, hänen piti opettaa useille
sukulaislapsille matematiikkaa etäopetuksena, eikä aika ja aikataulut tahtoneet
sopia. Khan ratkaisi asian nauhoittamalla opetuksen lasten nähtäville
Youtubeen, jossa he saattoivat perehtyä asiaan silloin kun heille sopi.
Khan academy |
Salman Khan käyttää videoissa tekniikkaa, jossa hän piirtää
taululle kaavat ja ratkaisut ja samalla kertoo mitä tapahtuu - aivan kuten matematiikan
opettajat ennen muinoin tekivät. Nyt kaikki vain tapahtuu virtuaalisesti. Kun
lapset olivat saaneet opiskella virtuaalisesti, he tunnustivat, että pitävät virtuaali-Salmanista
enemmän kuin aidosta Salmanista. Tämä herätti Salman Khanin tajuamaan, että
virtuaalinen omatahtinen, omaehtoinen opiskelu oli lapsista paljon hauskempaa
kuin opettajan johdolla tapahtuva opetus.
Kun oppilas saa kelata videoita omaan tahtiinsa, hän on
vapaa käyttämään aikaansa juuri hänelle sopivalla tavalla. Näin oppilaalla on
hyvät mahdollisuudet päästä opiskelussa flow tilaan, joka on optimaalinen
oppimisen kannalta. Oppilas on myös vapaa opettajan ja muiden oppilaiden
hoputuksesta ja kommenteista, jotka usein laskevat motivaatiota ja oppimista.
Virtuaaliope on aina yhtä iloinen ja kannustava, vaikka hän toistaisi saman
asian kuinka monta kertaa tahansa.
Tästä sukulaislapsille annetusta matematiikan
videotukiopetuksesta on syntynyt eräs hätkähdyttävimmistä opetusalan
nykyilmiöistä: Khan Akademy. Khan Akademyn sivuilla on nyt yli 3100 oppituntia,
pääasiassa matematiikka mutta vähitellen yhä enemmän myös muuta opetusta.
Akatemiasta on ladattu yli 140 miljoonaa oppituntia.
Opettajia ja ohjaajia varten on kehitetty tilastointi ja
grafiikka joka kertoo tarkasti mitä oppilas on tehnyt ja miten hän on missäkin
asiassa edistynyt. Näin opettaja tietää mitkä asiat oppilas osaa ja missä
asioissa hänellä on ongelmia, näin opettaja voi oikeasti auttaa oppilasta. Oppilaat
voivat toimia toistensa tukioppilaina sen mukaan, minkä asian he ovat omaksuneet
hyvin.
Kouluissa opetus on käännetty nykyisestä päinvastaiseksi.
Oppilaat opiskelevat uudet asiat kotona ja koulussa voidaan tehdä tehtäviä ja hyödyntää
sosiaalista yhdessäoloa. Nyt opettaja voi oikeasti olla oppilaan kanssa –
kiertää luokassa.
opettaja kohtaa oppilaan |
Khan Akademyllä on tilastoja hämmästyttävästä kehityksestä, joka oppilaissa tapahtuu - nykyopetuksella lahjattomaksi todetusta huonosta oppilaasta voi kasvaa huippuoppilas kun hän saa hieman lisää aikaa kypsyä.
lahjattomasta huipuksi |
Lahjoitusvaroin pyörivän Khan akatemian huikea tavoite on
olla ilmainen huippuluokan koulu, jossa kuka tahansa voi opiskella mitä
tahansa. Muun muassa Bill Gates ja Google ovat tukeneet Khan akatemiaa.
Oppiminen nousee huikealle tasolle kun opiskelun ilo voidaan
säilyttää oppilaissa. Opettajan tehtävä muuttuu oppilaan tukijaksi,
innostajaksi motivoijaksi.
Minulla on parhaat koulumuistot siitä kun opetin muille
oppilaille matematiikkaa. Yritin keksiä keinoja selittää toiselle asia niin
että hän oivaltaisi mistä jossain laskussa on kysymys. Tukioppilas oppii muita
opettaessaan vähintään yhtä paljon kuin se jolle opetetaan – asian ymmärtäminen
syvene kun sen kertoo muilla niin, että myös he ymmärtävät asian.
Khan Akademyyn kannattaa tutustua myös sinun www.khanacademy.org – se on opetuksen tulevaisuus.
Huolestuttavaa on se, että opetusta ei muiden maiden tapaan ole vielä käännetty suomeksi. Onko siitä edes suunnitelmia?
Toinen toimiva keino saada hyviä tuloksia matematiikan
oppimisessa on KIPP akatemia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti